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인터넷뱅킹과 은행의 경영성과 -실증분석을 중심으로

The Impact of Internet Banking on the Performance of the Korean Banking Industry : An Empirical Analysis

김현욱

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Abstract

본 연구는 국내 은행산업에 급속히 확산되고 있는 인터넷뱅킹의 비용 효율성 제고효과가 실제로 존재하며 궁극적으로 은행의 수익성을 개선시키는지를 은행별 재무자료를 통해 실증분석한 것이다. 분석의 결과, 인터넷뱅킹은 은행의 운영비용을 감소시키는 데 기여했지만 수익성 제고에는 별다른 영향을 미치지 못했음을 발견하였다. 이는 국내은행의 경우 인터넷뱅킹의 비용절감효과가 초기투자비용에 대한 부담을 완화할 수 있을 정도로 나타나고 있음을 의미하며, 다른 한편으로는 인터넷뱅킹이라는 혁신적 전달채널의 혜택이 은행의 이익보다는 고객들에 대한 우대금리 제공, 수수료 감면 등의 형태로 사회적 후생을 증대시키는 데 기여하였음을 암시한다. 이와 더불어, 본 연구에서는 국내은행 고객들의 대면거래에 대한 선호도가 높지 않다는 증거를 간접적으로나마 발견할 수 있었는데, 이는 앞으로 인터넷뱅킹 고객유지를 위한 은행의 간접비용 지출이 크데 줄어들면서 수익성이 제고될 것이라는 가설을 뒷받침하는 것이라 하겠다.

The paper tests the hypothesis that Internet banking reduces cost and ultimately enhances profitability for banks. Our analysis suggests that Internet banking does contribute to cost reduction but does not affect profitability. The implications are that the primary objective of Internet banking has been accomplished, but has not reached the stage in which the benefits overcome the burden of initial investment. The findings also offer the implication that Internet banking probably raises social welfare by passing on the benefit of cost reduction to customers rather than resulting in enhanced profits. In addition, we find that the banking customer's preference for face-to-face transactions may be very low in Korea, which supports the hypothesis that the cost in securing a customer base will be reduced significantly.

Issue Date
2003-12
Publisher
한국개발연구원
Keywords(Author)
인터넷뱅킹; 수익성; 비용함수; 대면거래
DOI
10.23895/kdijep.2003.25.1.89
Journal Title
KDI Journal of Economic Policy
Start Page
89
End Page
135
ISSN
1738-656X
Language
Korean
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