Contents

경제사회 여건변화에 대응한 사회정책방향

교육격차와 교육복지정책

김태종(Author)

Abstract

Chapter 6 analyzes educational gap and suggests responsive measures. The study is on the fence about the conclusion that despite the fact that the phenomenon of worsening educational gap is witnessed, it is not safe to say that it is the income gap that has degraded the gap of educational performance or social mobility. Nevertheless, in order to prevent educational gap being worsened further, the study suggests that it is necessary to reduce the number of curriculum and then invent various education modules so that the public education system could absorb various education demands, which will help equalize educational opportunities. It also finds it necessary to expand the budget for public education system.

Issue Date
2006-03
Publisher
한국개발연구원
Contents
제6장 교육격차와 교육복지정책 (김태종)
 제1절 서 론
 제2절 국내 교육격차의 현황과 연구동향
  1. 교육기회에 있어서의 격차
  2. 교육과정에 있어서의 격차
  3. 교육성과에 있어서의 격차
 제3절 교육격차에 관한 국내 연구동향의 비판적 검토
  1. 비교 기준의 결여
  2. 교육격차의 시계열적 동향에 대한 연구 부재
  3. 교육격차의 동태적 원인규명을 위한 연구 부재
 제4절 해외 교육격차 관련 연구
  1. 미국의 교육격차에 관한 연구
  2. 미국의 교육격차 연구의 함의
  3. 핀란드 모형이 가지는 함의
 제5절 요약과 정책논의를 위한 제언
 참고문헌
Pages
320
URL
http://www.kdi.re.kr/research/subjects_view.jsp?pub_no=10130&pg=11&pp=10&mcd=001002002
Start Page
221
End Page
257
ISBN
89-8063-280-0
Language
KOR
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